Reklamowanie produktu, który zakupiliśmy, nie należy do najmilszych czynności, jakie wykonujemy w życiu. Często oznacza to dłuższy czas oczekiwania na nabyty przez nas towar, co naturalnie przekłada się na nasze samopoczucie. W ramach reklamacji można zażądać konkretnych rzeczy, więc warto wiedzieć, jakie obowiązki ma sprzedawca, a jakie kupujący, w przypadku reklamowanego produktu. Jeśli zdarzy się nam zakupienie towaru, który posiada jakiekolwiek wady i jest niezgodny z opisem nadanym mu przez sprzedawcę, możemy wyegzekwować przysługujące prawo reklamacji.
Opcje, które przysługują nam w ramach reklamacji, to wymiana towaru na nowy, naprawa produktu, odstąpienie od umowy bądź obniżenie ceny. Możemy wybrać sobie jedną z powyższych opcji, ale należy pamiętać, że sprzedawca wcale od razu nie musi zaakceptować naszych roszczeń. Zawiadomienia najlepiej składać listownie bądź poprzez pocztę elektroniczną. Sprzedawcy często sami udostępniają formularze reklamacyjne na swoich serwisach internetowych, co sprawia, że czas reklamacji ulegnie znaczącemu skróceniu.
Standardowy okres gwarancyjny wynosi 2 lata. Jeśli w tym czasie dany produkt ulegnie uszkodzeniu, z którym nie mieliśmy nic wspólnego, to sprzedawca ponosi pełną winę za wadliwy produkt. Musimy w takiej sytuacji dokładnie udokumentować całą sprawę, nie zapominając o wyraźnych zdjęciach uszkodzonego produktu, z uwzględnieniem występującej wady. Sprzedawca musi rozpatrzyć nasze zgłoszenie w przeciągu 14 dni kalendarzowych.
W przypadku braku odpowiedzi od sprzedawcy, prawo jednoznacznie stwierdza, że reklamacja była uzasadniona, a sprzedawca musi postąpić według wybranej przez nas opcji. Dotyczy to jednak wszystkich opcji poza odstąpieniem od umowy.